Achizițiile publice în 2018: Ce s-a schimbat în anul care a trecut ?

ach 2018

Anul care tocmai se încheie a adus mai multe schimbări care au afectat modul în care se derulează procedurile de achiziție publică. Fie că a fost vorba de legislație sau de instrumentele care stau la dispoziția autorităților contractante și operatorilor economici, am decis să le menționăm pe toate, pe rând, pentru a avea o imagine de ansamblu asupra ultimelor 12 luni. Mai jos veți găsi și linkuri către articole sau resurse video în care aceste subiecte sunt tratate mai pe larg.

Știm că uneori e de-a dreptul copleșitor ca, printre toate sarcinile unei zile de lucru, să urmărim și să ne asumăm toate modificările legislative care afectează domeniul achizițiilor publice. Știm și că uneori, proiectele promise de guvern pentru simplificarea acestor proceduri nu vin la timp, ci atunci când avem multe alte lucruri pe care trebuie să ni le însușim și asumăm.

Anul a început cu modificarea contractelor aferente obiectivelor de investiții. Schimbările sunt cuprinse în Hotărârea de Guvern nr. 1/2018 care a intrat în vigoare în ianuarie. Și acestea au fost percepute ca fiind mai restrictive și favorabile unor implementări defectuoase. Despre noua formă a contractelor am discutat într-o serie amplă de articole și clipuri pe care le puteți găsi pe canalul nostru de YouTube. Subiectul ridică multe semne de întrebare care pot fi înlăturate prin participarea la seminarii unde lectori experiementați oferă clarificări și spețe edificatoare.

Anul 2018 a adus lansarea, cu mare întârziere, a noii platforme de achiziții publice SICAP (Sistemul informatic colaborativ pentru mediu performant de desfășurare al achizițiilor publice), cea care înlocuiește SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice). SICAP a devenit funcțională oficial pe data de 2 aprilie și încă din prima zi a generat mii de utilizatori noi și au fost demarate sute de achiziții directe. Cu toate acestea, după nici două săptămâni au început deja să apară probleme cu sistemul care a costat 27 milioane de lei și care trebuia lansat în 2016. Între timp, apele s-au mai liniștit și autoritățile contractante continuă să ia parte la cursuri de achiziții publice pentru a putea stăpâni și partea practică a procedurilor de atribuire. Express Learning este una dintre firmele care pun la dispoziția instituțiilor, organizațiilor și companiilor publice sau private—indiferent de postura pe care o au: autorități contractante sau operatori economici—cursuri și seminarii în care sunt abordate și aspecte de funcționalitate ale SICAP.

Pentru o recapitulare rapidă, înșiruim mai jos principalele funcționalități ale platformei, așa cum au fost ele comunicate de către Agenția pentru Agenda Digitală a României:

  • verificarea și completarea informațiilor de profil
  • înregistrarea ca utilizator al sistemului (operator economic sau autoritate contractantă)
  • reînnoirea și recuperarea certificatului digital
  • publicarea Programului Anual de Achiziții Publice
  • inițierea anunțurilor de intenție, anunțurilor publicitare și de consultare a pieței
  • publicarea cataloagelor de produse/servicii/lucrări
  • participarea la cumpărări directe în calitate de operator economic sau autoritate contractantă
  • derularea de noi proceduri de achiziție în calitate de autoritate contractantă
  • înscrierea și participarea ca ofertant la procedurile de achiziție inițiate de autorități contractante

ach 2

Tot anul acesta a fost modificată și legislația achizițiilor publice. Propunerile guvernului au fost dezbătute intens după ce au fost făcute publice, în luna aprilie. Ordonanța de Urgență nr. 45/2018 a intrat în vigoare pe data de 4 iunie și a adus mai multe noutăți, printre care și un prag financiar în plus pentru autoritățile locale care organizează proceduri de atribuire. De asemenea, au fost modificate pragurile care țin de cumpărarea directă: de la 132.519 lei la 135.060 lei pentru achiziționarea de produse și servicii, și de la 441.730 la 450.200 pentru contractele de lucrări.

Alte schimbări importante sunt cele referitoare la confidențialitatea ofertelor depuse de operatorii economici—acestea vor fi publice doar după semnarea contractului—și de atribuțiile de control ale Curții de Conturi și Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. Prima va face verificări după semnarea contractului—odată ce este atribuit în urma unei proceduri de achiziție publică—iar cea de a doua doar înainte de semnarea contractului. Mai multe despre segmentele verificate de fiecare organism de control puteți afla la cursurile organizate de Express Learning în toată țara.

Tot în luna iunie a intrat în vigoare și O.U.G. nr. 46/2018 prin care a fost înființat Oficial Național pentru Achiziții Centralizate. Și acest pas a fost unul întârziat cu câțiva ani, întrucât a devenit necesar ca urmare a prevederilor deciziei prin care Comisia Europeană a aprobat acordul de partneriat cu România pentru programul financiar 2014-2020. Printre atribuțiile ONAC se numără:

  • colectarea și evaluarea necesităților utilizatorilor în legătură cu produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat
  • stabilirea programului anual al achizițiilor publice pentru produsele și serviciile
  • achiziționate în sistem centralizat
  • consultarea pieței anterior inițierii procedurilor de atribuire centralizate, potrivit dispozițiilor legale
  • stabilirea strategiilor generale referitoare la produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat și a strategiei de contractare

Oficiul se află în subordinea Ministerului Finanţelor Publice și este condus de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, pe baza propunerii ministrului finanţelor publice. În luna octombrie, Cornelia Nagy a fost numită în această funcție.

Un alt aspect important care poate ne-a dat bătăi de cap în 2018 a fost implementarea GDPR (General Data Protection Regulation). Regulamentul, conceput de Comisia Europeană, a intrat în vigoare pe 25 Mai 2018 şi se aplică tuturor entităţilor care au de-a face cu date cu caracter personal. Scopul său principal este stabilirea și implementarea principiilor de bună practică în ceea ce priveşte stocarea, prelucrarea şi securitatea datelor noastre personale. Alinierea la noile prevederi poate fi anevoioasă, dar experții de la Express Learning vă pot ajuta și în această privință.

Acestea ar fi direcțiile esențiale care au fost modificate anul acesta și care influențează modul în care se pregătesc și se derulează procedurile de achiziții publice. Dacă credeți că ar trebui să mai adăugăm și altele, așteptăm să ne scrieți în secțiunea de comentarii sau pe pagina de facebook a Express Learning.